Mulle meeldib novelli- ja lühijutukogusid lugeda. Päeva
jooksul ma üle kahe novelli ei lugenud. Tahaks ju neid veel pikalt
endasse hingata, mitte astuda järgmisse maailma.
Mõistlik
mõtteviis. Ma ise manustan novelle täpselt samamoodi. Mitte üle
paari-kolme korraga, et elamusel oleks aega settida ja sisul talletuda. Ei eelista kiiret ja pinnapealset tarbimist ja sama kiiret unustamist.
Autor
oskab lausa detailselt tuua välja sellised pildid ja situatsioonid,
et sa jääd uskuma, nagu olekski kõik päriselt olnud.
Päriselt
on olnud tõtt-öelda õige vähe. Kõige rohkem päriselt oli
novellikogumiku esimene lugu. Ma tõepoolest käisin südatalvel
valitud seltskonnaga metsamajakeses (nädalalõpu)elamusi hankimas ja
sealt hakkas hargnema idee kirjutada igaüks neist veidrikuks ning
anda loole viimase vindini absurdseid värvinguid. See oli lõbus, ausalt! Hiljem tekkis ebamäärane pelg saada kostitatud vihase lugejakirjaga, aga õnneks seda ei tulnud. Ju siis
oli aines piisavalt ilukirjanduslik.
Lood
on väga erilised ja osad neist kalduvad ulmesse. Sobiks pakkuda
ulmeajakirjale "Reaktor."
Sellelaadne
mõte kunagi isegi oli, kuid mu viimase aja teadlik suund on olnud
pigem realism, seega pole selle ukse poolvägisi lahti kangutamist endale südameasjaks võtnud. Korra vehkisin Raul Sulbi nina ees ühe
käsikirjaga küll, aga tol ajahetkel oli ta miskipärast
hirmhõivatud ja ma lihtsalt ei viitsinud peale käia. Avaldatud sain
oma loo mujal nii ehk nii.
Osad novellid tundusid nagu väga hea romaani sissejuhatustena.
Huvitav,
et Sa selle ära tabasid. Mõne loo puhul tundus mulle endale samamoodi,
et käsikirjast võiks saada ainest hoopistükkis romaaniks. Eks ma olemuselt
olengi rohkem romaanikirjanik kui novellist ja see kumab vahel lühilugudest välja. Et õhus oleks justkui veel teemaarendust, kuid autor on liiga kiiresti punkti pannud. Ühe konkreetse loo puhul oligi tegu puhtalt romaani käsikirja esimeste
peatükkidega, mille otsustasin kergema vastupanu teed minnes kirjutada ümber novelliks.
Lühendasin tegevussuundi ja -liine, kärpisin tegelaste arvu. Säde läks kunagi romaaniga algust tehes kaduma, mida tõtt-öelda juhtub harva. Ehk saigi pigem hea kompaktne novell venima kippunud romaani asemel.
"Tuulemüüja
tütar" viib lugeja erinevatesse küla- või väikelinna(alevi)
maailmadesse, mis on väga elulised. Nii mõnigi lugeja võib siit
leida palju äratundmisrõõmu. Minagi leidsin.
Idee
kajastada rohkem maa- kui linnaelu sain oma emalt ja olen seda teed mööda alateadlikult või vähem alateadlikult muudkui edasi läinud. Olen ju väikesest kohast pärit ja seega on külaolustik mulle läbini tuttav, otsast otsani läbi tunnetatud ning sellest on lihtne kirjutada.
Autor oskab üles kruvida sellist huvi, et tekib lausa kannatamatus
kiiremini teada saada mis lõpuks juhtuma hakkab. Ta jätab jutukeste
lõpus palju fantaasiat lugejale, mis mulle väga meeldib.
Lookirjutajana pole ma põnevuse osas kuigi objektiivne hindaja, kuna kogu põnevuse tekitamine jääb ainuisikuliselt minu kanda, aga
hea muidugi kuulda. Oskus võimalikke lõpu tegevussuundi hargnema ja
otsi lahtiseks jätta tuleb ajaga. Kunagi arvasin, et on hästi
oluline lugejale kõik üksipulgi selgeks ja lahti kirjutada. Mida
aeg edasi, seda vähem ma nõndaviisi arvan. Lugeja fantaasiale
ruumijätt on justkui kohustuslik asjade käik.
Mulle tohutult meeldib see raamat!
Tänan.
Siinkohal tundub mulle, et mu Õnneraamat on kuidagi teenimatult
Tuulemüüja varju jäänud. Tugevamad lood paigutasin enamasti just
nimelt sinna. Teinekord petab ka kaas ära, sunnib lugejat ilusama
kujundusega teost haarama. Teise kogumiku puhul sai see tunduvalt
parem. Seega soe soovitus: lugege läbi ka esimene kogumik "Õnn algab homme"!
Pilt: Andres Vimm
Pilt: Andres Vimm
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar