Mõne sõnaga
siis lähemalt värskelt ilmunud luulekogust "Võilillelein".
Kui ausalt rääkida, siis ma pole ühegi oma varasema ilmunud teose
puhul nii kahtlev ja eelarvamuslik olnud. Kui, siis võib-olla ainult
enne oma debüütromaani "Lepatriinupüüdja" sündi, mil
kogu raamatu kirjastamise ümber pöörlev protsess oli mulle veel
võõras ja tundmatu. Mingis mõttes on luuletajad ühed kõige
julgemad inimesed ilma peal, sest nad söandavad oma sisemuse haavatavat palet
näidata kogu maailmale. Õnneks olen kohanud oma trükki jõudnud luuleridadele seni vaid positiivset
ja ülimalt sooja vastukaja, mis on mu eelarvamusi
piisaval määral hajutanud. See on kahtlemata koht tänuks. Aitäh teile!
Eraldi tahaksin peatuda
"Võililleleina" kaanekujunduse saamislool. Kujundus sündis
koostöös kunstnik Margus Leibakiga, kel oli head tahet minupoolne kujundusnägemus vastutulelikult ära kuulata ja kõrva taha panna. Algul, kui kuulsin, et mu kogumiku kujundajaks saab
mees, haaras mind tõsine eelarvamus, kas meesterahvas suudab piisavalt objektiivselt edasi anda
vastassugupoole nägemust millestki taevas-teab-mis-ebamäärasest, kuna teada ja tuntud humoreskidki väidavad
alailma, kui keeruline, lootusetu ja suisa võimatu on meestel aru
saada naistest või sellest, mida nad lõppude lõpuks üldse
tahavad. :) Soovisin, et kujundus visualiseeriks neid kargeid
talveööhetki, mis inspireerisid mind kirjutama. Kunstiinimesena
olen kõigi oma teoste puhul pidanud oluliseks kaanekujunduse
loomisel kaasa rääkida ja kunstnikule oma nägemus esitada, millest siis kahe peale mingi ühine väärtus luua. Marguse
auks peab ütlema, et ta sai hakkama. Pean „Võililleleina“
kujundust igati õnnestunuks ja kauneimaks kõigi mu seniilmunud
teoste kujundustest, kuna raamatu välimus peegeldab suurepäraselt
selle sisu, nagu ideaalis peakski olema ja on ühtlasi tasakaalus
minu kui autori nägemusega.
Luulekogu
kaante tumesinine värv sümboliseerib öösinist talvetaevast.
Enamik mu luuletusi sündiski kargetel talveõhtutel, mil armastasin
tihtipeale väljas jalutada, kõrvaklappidest muusikat kuulata ja
tänavalampide külma valguse poole vaadata. Vaikusesse tardunud
talvemiljöö, turvatunnet loov pimedus, valge lume hele kontrastsus
ning põlispuude maapinnal liikuvad varjud tekitasid mu mõtetes
rohkesti kujutluspilte, mida hiljem oli lihtne sõnadeks moondada.
Taevast pudenevad harvad valged helbed, mis mu peale langesid, said
mõtteliselt lendlevate võililleebemete võrdkujuks. Sümboolselt
võib neid ka pisarateks nimetada. Võililleebemeid leiab ka kogumiku
siselehtedelt luuletuste juurest. Selline kujunduselement annab
teosele juurde õhulisust ja mõttekergust. Sellegipoolest pole mu
esikteos mõeldud mõjuma kerge meelelahutusena, pigem eelistan
loomes välja tuua tundesügavust, millele viitab ka kogumiku
pealkiri. Sisu puhul on tegu teatava mõttelise leinaseisundiga,
kindlameelse keeldumisega kõige ilusa kaduvust aktsepteerida.
Hulga
hiljemgi olen selle kaduvuse-temaatika peale päris palju mõelnud ja
selle üle juurelnud. Inimloomusele on millegipärast omane kaunist
ja kallist kümne küünega kinni hoida. Me sooviks väevõimuga
jääda püsima hetkesse, kramplikult sellesse klammerduda ja muutuda
osaks sellest, hoolimata elu seaduspärasusest, et kõik meie ümber
on pidevas liikumises, muutumises ja arenemises. Miski ei jää
samaks, vaid kõik kaob, ka hea ja ilus. Seetõttu võib minategelast
pidada teataval viisil kangekaelseks ja trotslikuks karakteriks.
Kannatavaks kahtlemata, kuigi ta seda kohmakalt allegooria varju
peita üritab. Ühelt poolt teadvustab minategelane endale
suurepäraselt, et tegu on otstarbetu võitlusega, milles ta on juba
ette määratud kaotajaks jääma, teisalt aga keeldub kaduvuse ja
muutuvuse printsiipi aktsepteerimast ja usub sisimas ikkagi, et on
sellest mingil moel üle. Lein polegi lihtsustatuna öelduna midagi
muud, kui keeldumine (sund)olukorraga leppimast.
Kuna olemuselt
pean end pigem proosakirjanikuks kui luuletajaks, ei julge ma
järgmise luulekogu sündi küll niipea prognoosida, kuid samas ei
taha ma midagi ka päris kategooriliselt välistada. Soodsate
asjaolude kokkulangevusel ja vastava inspiratsioonisädeme tekkel
võib siiski juhtuda, et uue kogumiku materjal hakkab märkamatult ilmet võtma. Parimatel päevadel polnud keeruline kirjutada kaks või enamgi
luuletust.
Küllap on luuleridade seadmisega samamoodi, nagu
kõige muugagi – hingega tehtud asjal on tavaks õnnestuda, kuid
õige tunnetuse puudumisel pean targemaks mitte arvuti taha istuda,
sest sõnade sunnitus paistab ridade vahelt välja. Selles mõttes on luule loomisega kümneid kordi keerulisem kui proosa kirjutamisega,
sest õige tunnetuse olemasolu on mulle ülioluline. Proosat kirjutades tekib
see töö käigus iseenesest, luule puhul aga vajab enne teatavat
läbitunnetatust.
Kuna luulekeel on erakordselt väljendi- ja
varjundirohke, on aidanud selle viljelemine mul ka proosatekste
keeleliselt kaunimaks muuta. Kirjutada tahan ikka edasi, eelkõige
seetõttu, et kirjutamine minu jaoks just see salapärane maitseaine,
mis annab elule vajaliku vürtsi, värvi ja magususe.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar