Edu
pole mõõdetav ilmunud teoste hulgas, vaid eneseteostusrõõmu suuruses
Kuidas
sündis romaan „Maja Mineviku tänaval“?
Minu
üheksanda romaani käsikiri, mis algselt kandis pealkirja „Ma
armastasin Angelisat“ sai suvega täiesti uue olemise ja
lähenemise. See oli üks neid käsikirju, millest endamisi mõtlesin,
et kunagi võiks sellest saada raamat. Ilmselt polnud toona aeg
selleks veel küps ja nõnda käsikiri seisiski ja ootas oma aega,
ilma, et ma seda isegi kuhugi pakkunud oleks. Mõni kuu tagasi
pöördusin sama käsikirja juurde tagasi, sest mul oli vaja ajakirja
„Saatus&Saladused“ jaoks, mille igakuine kaasautor ma juba
üle kolme aasta olen, uut novelli. Lootsin oma vanast
käsikirjast leida mingisugust inspiratsiooni, teemat või
tegevuskäiku, millest midagi uut edasi arendada. Jäin käsikirja
pikemalt lugema ja korraga ma teadsin, mida sellega tervikuna peale
hakata. Tegevusliinidest kerkis mu mõtteis üsna kindlapiiriliselt
ja selgelt esile peategelase Heleri ja punakasukalise kass Redi
sõprus. Inimese ja looma vaheline tingimusteta teineteisemõistmine,
mis elab üle nii mõndagi. Niisiis kirjutasin käsikirja tervikuna
täielikult ümber, jättes alles vaid need tegevusliinid ja
tegelaskujud, kes mulle tähelepanu väärivad, huvitavad ja
isikupärased tundusid. Nõnda saigi sellest täiesti uus ja
kindlasti ka palju kvaliteetsem romaan.
Kuidas
sai teos endale nime?
Raamatule
nime leidmiseks kammisin internetis mitmeid kordi läbi terve kogu
Tartu linnatänavate nimede loendi, lootuses et mõni neist tekitab
äratundmise. Kuna olen Tartus koolis käinud ja see linn tekitab
minus endiselt sooja tunde, soovisin, et loo tegevus leiaks aset just
nimelt seal. Pilkupüüdva nimega tänavaid on Tartus palju, näiteks
Koidutähe, Kodukolde, Talutare, Õhtu jms., kuid ükski neist ei
tundunud päris õige. Jätkasin vääriskivide ja mineraalide
loeteluga, järgnevalt võtsin ette tähekogud, et leida midagi
kõlavat ja eristuvat, paraku asjata. Tunnistan, et nii pikka aega
väldanud pealkirjaotsingut polegi mul varem olnud. Alati olen juba
enne käsikirja kirjutamisega lõpule jõudmist justkui iseenesest ka
teosele nime leidnud.
Läksin õue ja hakkasin pesu nöörile kuivama riputama. Mõte sai puhata ja korraga turgatas mulle pähe üksainus sõna: minevik. Jäin mõtlema, idee sobis. Minevik kammitseb meist igaüht mingil määral, pealegi kõlas „Maja Mineviku tänaval“ hästi. Mineviku tänav on teadlik fiktsioon, sellist tänavat Tartus ei leidu. Tänava nimi vihjab peategelase kimbatusele inimsuhtluses, minevikule, mille painest ta täielikult lahti pole saanud ega vabanenud.
Läksin õue ja hakkasin pesu nöörile kuivama riputama. Mõte sai puhata ja korraga turgatas mulle pähe üksainus sõna: minevik. Jäin mõtlema, idee sobis. Minevik kammitseb meist igaüht mingil määral, pealegi kõlas „Maja Mineviku tänaval“ hästi. Mineviku tänav on teadlik fiktsioon, sellist tänavat Tartus ei leidu. Tänava nimi vihjab peategelase kimbatusele inimsuhtluses, minevikule, mille painest ta täielikult lahti pole saanud ega vabanenud.
Teos
viib lugeja Tartu ühe äärelinnamaja hubastesse vaiksetesse
soppidesse, kus oleviku ja minevikuga silmitsi seistes võib viimaks
aru saada enda tõelistest olemusest, soovidest ja vajadustest.
„Maja
Mineviku tänaval“ sisututvustus:
Kord
tundis Heleri teda. Karismaatilist kunstnikku Ukut, kes vihkas
päikest ja kelle päralt oli Taaralinnas õdus, igivana, metsistunud
aiaga suur maja. Seal kohtusid minevik ja olevik, olles vaid
majaliste endi päralt. Samavõrd, nagu see on lugu armastusest ja
sellest, mis saab siis, kui see lõppeb, on see ka lugu inimese ja
looma suurest sõprusest ja erakordsest teineteisemõistmisest, mis
elab üle nii mitmeidki suhetepurunemisi ja elukohavahetusi,
muutudes sellest vaid tugevamaks, kindlamaks ja sügavamaks.
Uku
on kütkestav ja tark, loomepiinadest vaevatud ning reaalsusest omal
moel distantseerunud, Heleri tema täielik vastand – päikese,
pilvede, tuule ja vihma laps, kes januneb kõige uue ja avastamist
vääriva järele.
Pole
teada, mida need kaks äärmuseni erinevat inimest teineteises
leidsid, aga õhtud Uku sopilise aia sumeduses, kõrvus ritsikate
mitmehäälne sirin, olid Heleri elu õdusaimad. Selles vanast räämas
majast sai tema pelgupaik, kus pliidi all praksuva tule ja kuuma
vaarikatee kõrvale kurises alatasa muusikaks toreda punase isakass
Redi kõrisev nurr.
Tänu
teineteise seltsile ja toele leiavad mõlemad pääsemise – Red
tänavakassi karmist ja keerulisest elust ja Heleri mineviku küüsist
ning inimeste painest, keda ta kunagi päris lõpuni mõistnud ei
ole.
Mis
on teose eripära?
See
on üks kummaline raamat, mis räägib inimese ja looma sedavõrd
suurest sõprusest, et see tipneb teineteise keelest arusaamisega.
Üksildusehetkeil on Heleri seltsiliseks tema kõige õiglasem
südametunnistus, punakuueline kass Red, kes teda inimestevahelises
suhtluses tihtipeale kainele meelele ärgitab ja vanast valust
loobuma turgutab. Mu teoses ongi loom see arukam, kainem ja
mõistlikum pool. Sellise suunitlusega dialoogi kirjutada oli
äärmiselt vahva. Olen seda meelt, me neljajalgsete karvasabade
vaikivat arukust ei tasu alahinnata, sest loomad on targad.
Kuidas
iseloomustad romaanitegelasi?
Reeglina
on mu teostes vähe tegelasi, sest see võimaldab paremini edasi anda
ja lahti kirjutada nende isikupära. Selline süvitsi loomusesse
minek ja karakteri põhjalik loomine on ka minu enda jaoks huvitav.
Seega pole tegelasi selleski raamatus palju – Heleri, Uku, Red,
Raul ja Heleri ema, igaüks omamoodi keeruline ja vastandlik isiksus.
Heleri
suhe Ukuga kujutab endast igatsust lihtsama, meeldivama, olemuslikult
sobivama elu järgi. Uku pole huvitatud moodsast kodutehnikast ja
peab mis tahes katseid oma elujärge nägusamaks siluda tühiseks
ajaraiskamiseks. Uku on mees, kes mõtleb suurelt, kuid tegutseb
tavainimese jaoks arusaamatult. Ta on egoist, kes seab alati
esiplaanile oma huvid ja tahtmised, suutes seejuures siiski jääda
ligitõmbavaks ja armastusväärseks. Pärit jõukast perest, on
seesugune elumudel Helerile ühtviisi võõras kui ligitõmbav.
Mõistmine, et oma elu saab üpriski rahuldavalt ja isegi õnnelikult
ära elada ilma paaniliselt rahanumbrit taga ajamata ja
karjääriredelil ülespoole pürgimata, nagu tema peres reegliks,
täidab Helerit kergendusega. Sestap leiab ta alailma põhjust
vanematekodust minema putkata, et Uku turvalises väikeses maailmas
end õdusalt tunda.
Mu
suveraamatus "Maja Mineviku tänaval" on Ukust juttu vaid
aimamisi, kuna pearõhk asetseb Heleri mõttemaailmal. Veel
figureerib loos kuldsete kätega ehitusmees Raul, kellel on samuti
oma roll täita…
Miks
kajastad teoses remonditöid?
Olen
elus päris palju oma kodu siseviimistlusega tegelenud. See on olnud
omamoodi kirg ja hobi, seega pole mul sellest valdkonnast kirjutada
kuigi keeruline. Olin laps, kellele meeldis vanaisa garaažis mängida
ja tema tegemisi tähele panna. Ajapikku kujunes sellest ka huvi ja
oskus. Teos pole siiski kaugeltki mingi remondi käsiraamat, vaid
kõige ehedam inimsuhete peegeldus. Teema, mis on mulle jätkuvalt
kõige südamelähedasem ja olulisem. Usun, et kirjutan selles vallas
ka edaspidi.
Mingis mõttes on see ka lugu, mis sündis mu poolehoiust endas minevikupärandit kandvate vanade väärikate majade vastu.
Mingis mõttes on see ka lugu, mis sündis mu poolehoiust endas minevikupärandit kandvate vanade väärikate majade vastu.
Miks
vana maja?
Tõepoolest, miks? Seda on tähele pannud ka mu lugejad.
Tõepoolest, miks? Seda on tähele pannud ka mu lugejad.
„Kõigis
oma teostes visualiseerid sa kujutelma vanast majast,“ tegi
hiljaaegu tähelepaneku üks mu lugejaist, kes mind võrdlemisi hästi
tunneb. Leidsin, et tõepoolest, tal on õigus. Ühel või teisel
moel jookseb see liin kasvõi aimamisi igast mu teosest läbi.
Raskushetkedel leiavad mu erinevate teoste tegelased ikka ja jälle
end lapsepõlvepaigast laadimast ja mineviku üle mõtisklemast.
Tegelikult ongi ju oluline teada, kus on juured, kust me tuleme ja
kuhu läheme. Küllap on möödanik minu jaoks hea ja väärtuslik
aines, miks see muidu end üha uuesti loob ja inspireerib.
Lühidalt, mis varem ilmunud…
Kirjutama
hakkasin aastal 2010. Viie aasta jooksul olen viljelenud nii luulet
kui proosat, kirjutanud lasteraamatuid, lühijutte, lugusid noortele
ja täiskasvanuile, artikleid ajalehtedele ning isegi paar näidendit,
mis on samuti publiku ette jõudnud. „Nõiutud metsa saladuse“
etendas möödunud jõulude ajal Kärdla lasteaiapere, „Jõetüdruku
needus“ lavastus sel suvel Põlvamaal kohaliku näitetrupi poolt.
Ilmunud ilukirjandust on viie aastaga kokku üheksa teost. Lisaks
hoian hinges oma kahte kirjandusblogi, kus annan jätkuvalt ülevaadet
ilmunust ja ilmuvast, postitan katkendeid oma loomingust, fotosid ja
artikleid nii kodusaare sündmustest kui ka esinemas käimistelt.
Blogi on tänuväärne koht, kust mul endalgi on vahel hea mõnda
aastaarvu täpsustada. Kõike on kokku juba nii palju, et esinema
minnes saab raamatukott ilmunud teostega käe otsas päris raske.
Siiski ei mõõda ma edusamme arvudes, vaid pigem on mulle määrav
teadmine, et see, mida teen, pakub jätkuvalt suurt rahulolu ja
eneseteostusrõõmu. Olen tänulik oma lugejatele, kes on mu loomingu
raamaturiiulitelt üles leidnud.
Mis
on ilmumas?
Veel
sel aastal ilmub minult novellikogu „Õnn algab homme,“ mis
koondab mu kolme ja poole aasta pikkuse ajakirjale tehtava kaastöö
paremiku. Kuna see käsikiri sai väga mahukas, otsustasime
kirjastajaga, et kogumik ilmub kahes osas – üks sel hilissügisel
ja teine osa uuel aastal. Teosed annab välja Anne-Mari Alver ja
kirjastus Kentaur. Enne jõule on võimalus rõõmustada ka
lastekirjanduse sõpru. Siis ilmub lasteraamat „Sirelini kümme
katsumust,“ väljaandjaks kirjastus Argo.
Faktilist
infot uue raamatu kohta:
Teose „Maja Mineviku tänaval“ andis välja kirjastus Kentaur. Raamat on kõvakaaneline ja mahult 82 lehekülge. Kaanekujunduse tegi kunstnik Margus Leibak, kes illustreeris ka mu luulekogu „Võilillelein.“ Toimetas Anne-Mari Alver. Hiiumaa lugejate jaoks on teos väga sõbraliku hinnaga müügil ka Kärdlas, Magnuse äris.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar