Enam ammu
pole ma kirjutanud ühtegi raamatuarvustust ega tee seda põhimõtteliselt praegugi. Pigem postitan väikese kokkuvõtte
lastepsühholoogia-teemalisel teosel Jesper Juul "Sinu tark
laps." Materjal on mõeldud pedagoolika-alase lõputöö
kaitsmiseks 8. mail Tallinnas.
Tegelikult
on mul suisa hea meel, et just see raamat minu kätte sattus. Lektüür
on võimalus kõigil lapsevanematel end lapsekasvatusküsimustes
testida, noppida väärt nõuandeid ja mõista nii viltupanemiste kui
õnnestumiste sügavamaid tagamaid. Tõsi
ta on, et laps on tark. Teda ei maksa alahinnata. Oleks väär
mõelda, et laps oma olemuselt ei ole täiuslik ja tal peab pidevalt
manitsustega kannul käima, kuniks temast saab lõpuks "normaalne
täiskasvanu." Kohe kui laps sünnib, on ta täiel määral
inimene. Meie osa on teda lugupidavalt kohelda ja vajadusel oma käitumist
korrigeerida. Laps saadab välja väga selgeid signaale ja teadvustab
meile koheselt probleemi tuuma. Kui laps meid ei kuula, tuleneb see
enamasti sellest, et jutt ei vääri kuulamist või on esitatud
valel, mittearmastaval moel.
Väikelastel on vajadus saada järjest sõltumatumaks ja enesekindlamaks, see on osa nende arengust. Me peaks julgustama tema püüdlusi iseseisvalt toime tulla. Kui lapsevanem võtab otsustamise õiguse ainuisikuliselt enda peale, tunneb laps, et tal puudub isiklik vabadus. Ega laps meilt midagi üle mõistuse käivat ootagi. Ta soovib, et kohtleksime teda väärilise austusega, et temast võiks kasvada tervikliku eneseaustusega indiviid. Suhtlemine lapse ja vanema vahel peaks toimuma võrdse austuse põhimõttel. Kasvatades last ei tohi me ära unustada ka enda vajadusi. Väärtustades iseendid, mõistes ja täites enda vajadusi õpib ka laps iseennast väärtustama ja sarnasel moel toimima.
Armastavate
vanematena tahame lapsele võimaldada kõike, kuid siinkohal peame
mõistma, et kõige enam vajab laps vanemate tingimusteta tähelepanu
ja armastust. Võime kuhjata ta üle kingitustega ja täita iga ta
soovi, kuid rahulolu asemel tunneb laps ikkagi vaid üksildust, sest
ainus, mida ta tegelikult soovib, on armastus ja vanemapoolne
tähelepanu. Nõnda käituvad vanemad üha enam laste teenijatena,
kuid loodetud mõlemapoolne rahulolu jääb saabumata. Tihtipeale ei
oska lapsed väljendada, mida nad vajavad, vaid annavad meile mõista,
mida nad tahavad. Tegelikult on need kaks täiesti erinevat asja.
Kingitused ei korva eales puudujääke läheduses.
Laps
abistab täiskasvanut hea meelega, kuid siinkohalgi on oluline,
kuidas me oma ootusi sõnastame. Kui ta mõistab, et vajame abi,
pakub ta seda heal meelel. Lapsed ei ole meie teenijad ja nende selline kohtlemine on alaväärsustunde kasvulava. Koduse
õhkkonna kvaliteedi eest vastutavad täiel määral täiskasvanud.
Laps on õhustiku suhtes väga tundlik ja arvates, et "laps ei
saa nagunii aru", me kõigest alahindame teda.
Liigutav
on, kuidas lapsed teevad vabatahtlikult koostööd nendega, keda
armastavad. Lapse eneseaustus sõltub suuresti sellest, kuivõrd
vajalikuna nad endid meie jaoks tunnevad. Laps võib ohverdada oma
heaolu, tegutseda isegi ennast kahjustavalt, et vaid meile meele
järele olla. Iga kord, kui käitume temaga ebaõiglaselt, kaotab ta
killukese oma eneseaustusest, olles natuke vähem tema ise ja pisut
enam see, kes ta vanemate arvates peaks olema. Mida rohkem me lapse
isiklikku eneseaustust kahjustame, seda enam valu me lapsele
põhjustame. Võime tõsta lapse enesekindlust, kuid tegelik, millest
tal puudu jääb, on eneseaustus. Ülespuhutud ego on reaalse
minatunnetuse kehv aseaine. Laps on väärtuslik juba ainuüksi selle
pärast, et ta on olemas. Terve eneseaustusega lapsel pole üldjuhul
ka probleeme enesekindlusega. Ebaõnnestumise korral ei võta ta
olukorda dramaatiliselt ega pea ennast läbikukkunuks ning
mittekõlbulikuks.
On õige hinnata last selle järgi, kes ta on,
mitte selle järgi, mida ta oskab. Saavutused on lapse arengu
seisukohalt teisejärgulised. Eneseaustust võiks määratleda
psüühilise eksistentsi nurgakivina, mille ülesehitamisega tuleks
maast madalast tegelema hakata. Madala eneseaustusega täiskasvanu võib
olla väga võimekas, kuid ikkagi tunda sisemist tühjust ja
väärtusetusetunnet. Seda haigutavat auku ei suuda täielikult täita
ükski saavutus. Meie eneseaustust toidab see, et inimesed
väärtustavad meid sellistena, nagu oleme. Teine oluline tegur on
armastuse väljendamine. Õnneks areneb eneseaustus terve elu
jooksul, vastavalt sellele, kuidas me vaimselt üha enam küpseme ja
endid tundma õpime. Kohe kindlasti pole eneseaustus enesekindlus. Viimane on nagu õhupall, mis ebaõnnestumise korral plaksuga lõhkeb. Ennast austav laps ei ole kõigest väest orienteeritud edule ega lähe ebaõnnestumise tõttu nii kergesti rööpast välja. Ta teab, kes ta on, tema sisemine "mina" ei saa lüüasaamisest kahjustada.
Lapsed,
keda on koheldud lugupidavalt, oskavad ka teisi inimesi samaväärselt
kohelda. Kui laps tunnetab, et ta on vanematele probleemiks, hakkab
ta arvama, nagu oleks temaga midagi lahti. Et ta on paha ja
väärtusetu. Üllatav, kuid tõsi on fakt, et kui muudame oma
käitumist mittearmastavast armastavaks, muudab seda ka laps õige
pea. Ta on võimeline kiiresti unustama ebameeldivusi. Ta armastab
meid jäägitult. Ta ei paku meile saavutusi, vaid iseend, oma
vahetut olemasolu. Ärgem väärtustagem last ainult selle pärast,
milleks ta on suuteline, tema saavutuste ja oskuste pärast, vaid
selle pärast, et ta on olemas. Laps, keda väärtustatakse ainult
edusammude läbi, kujuneb suurena madala eneseaustusega indiviidiks,
kes pole suuteline oma oskusi objektiivselt hindama. Nad raiskavad
kogu aja ja eluenergia püüdele teistele meeldida ning ootuspäraselt
käituda. Kõige suuremat valu tekitab lapsele see, kui teda ei
märgata. Ülekaaluline laps kannatab sundsöömise all just
seetõttu, et on õnnetu. Märka last, mitte tema kilosid!
Kui me ignoreerime lapse emotsioone, saab laps kaudse signaali, et tema tunded ja vajadused on ebaolulised, tüütavad, kindlasti mitte nii olulised kui
täiskasvanu omad. Lapsevanem, kes on enda lapsepõlves kogenud autoritaarset kasvatusviisi ja pole harjunud, et teda tõsiselt
võetakse, ei oska seda enamasti edasi anda ka oma lapsele. Tunnista lapse
vajadused võrdselt tähtsaks enda omadega! Kui laps muutub ülemäära nõudlikuks, kamandavaks, võimuahneks, peegeldub tema käitumise taga tegelikkuses hirm, et teda ei võeta tõsiselt.
Ära
alahinda lapse kompetentsust ja ürita teda igal sammul õpetada.
Lastele ei pea kaugeltki mitte kõike võimaldama. Ta peab mõistma,
et on olemas ka teistsugused hoiakud ja vajadusi. Nõnda areneb lapse
sotsiaalne vastutustunne. Samuti on väär nõuda, et laps teeks majapidamistöid tänutäheks vanemate armastuse eest. See on absurdne ja mittearmastav nõudmine. Nad täidavad niigi suurima hea meelega neile jõukohaseid ülesandeid ja on igapäevaelus meelsasti abiks. Kohustustel on armastusega vähe ühist. Laps peab mõistma, et see
on miski, mis tuleb lihtsalt ära teha. Siinkohal on oluline, et laps ei võtaks endale üle jõu käivaid kohustusi ega hakkaks täitma lapsevanema rolli.
Emotsionaalselt
eemalolevad lapsed saavad neist, kelle vanemad esitavad neile
kõrgendatud nõudmisi, aga annavad väga vähe vastu. Enesekaitseks
tekitab laps enda ümber eksistentsiaalse isolatsiooni läbipaistmatu mulli. Laps
tunneb end alandatuna, kui vanem tema eest pidevalt otsuseid teeb. Ta
tahab olla kaasatud, otsustada selle üle, mida ta sööb või selga
paneb, kellega sõbrustab. Mida vanemaks saab laps, seda enam tema nõudmised ümmardamise järele üha suurenevad, kuid samas tunnevad
nad üha enam valu hooletussejätmise pärast. Nad mõistavad suurepäraselt meie ohverdusi, meie soove anda neile kõik, kuigi ainus, mida nad soovivad, on vanemlik lähedus ja mõistmine. Vanem
tahab, et laps oleks õnnelik ja rahul, kuid ta ei tohi ära unustada
iseennast. Tee tõsiseid jõupingutusi iseenda soovide ja vajaduste
avastamiseks!
Nähtamatutel
lastel, lastel, keda ei märgata, pole aimugi enda vajadustest. Neil
on olemas peavari, soe söök, kuid sellest ei piisa kunagi. Ometi
saavad nad enamasti hästi hakkama, olles oma hirmu ja üksildusega
harjunud. Neil pole aimugi, kes nad tegelikkuses on, mida vajavad,
kuna nad pole harjunud oma soove väljendama. Nende tahe on olnud
pidevalt alla surutud. Nad on pidanud alluma vanemate autoritaarsele
mõjuvõimule ja nende ootused on jäänud täitumata.
Kui
perel puudub emotsionaalne kese ja igaüks on pigem omaette, tekitab
see lapses ajapikku tunde, et ta ongi reaalselt maailmas üksi. See
tunne jääb saatma ka täiskasvanueas. Samas kiratseb temas lootus
ja igatsus seltsi leida ja ta võib rajada kõik oma püüdlused
sellele, et teistele meeldida. Seetõttu on oluline märgata last ja näidata välja oma rõõmu ja heameelt selle üle, et ta on meiega.
Lapsevanematena
oleks meil õigem unustada, mis on õige ja mis vale. Tuleks luua
enda ja lapse suhet reguleeriv eetikakoodeks. Oluline on mitte piirata lapse tegutsemis- ja otsustamisvabadust, vaid pigem seda, kuidas laps meiega käituda tohib. Laps annab kompetentset
tagasisidet alati, kui oleme sattunud ummikteele. Jälgi, märka oma
last. Lapsed saavad suurepäraselt hakkama isikliku vastutusega nagu
seda on hommikune ärkamine, koolitöö, enda toa korrashoid.
Me
ei peaks kartma tundeid, ka negatiivseid. Tunded on halvad ainult
siis, kui neid ei väljendata. Rõõm ja kurbus käivadki käsikäes
ja laps peab mõistma, et see on elu paratamatu, loomulik osa. On väär
varjata lapse eest oma tegelikke emotsioone, sest nad tajuvad
enamasti seda õhust ja kipuvad tihtipeale ennast süüdistama. Samuti
tajuvad lapsed kohe, kui vanemad hakkavad end tõsiselt võtma ja
muudavad vastavalt sellele ka oma käitumist. Kindlasti tuleks loobuda süüdistustest, kriitikast, näägutamisest. Mida
rohkem lapsed tunnevad, et nad käituvad valesti, seda võimatum on
neil midagi õigesti teha. Neid saadab pidev eksimise hirm.
Hukkamõist ja pealetükkivus kannab lapseni sõnumi, et ta pole
vanemaga veel võrdseks saanud. Vanematel tuleb võtta vastutus enda
tegude ja käitumise eest, siis õpib ta ka ise vastutama. On inimlik
ja last väärtustav öelda "ma eksisin ja ma vabandan."
Kokkuvõtvalt
pakkus raamat palju äratundmist, tõdemust, et vaistlikult käitub
armastav lapsevanem enamasti siiski õigesti. Lapse kasvatamine on
ühine teekond koos temaga, mille käigus õpivad
mõlemad. Armastav käitumine on märksõna, mis aitab meil hoida
õiget kurssi. Pole vaja teha muud, kui alustada lapsega dialoogi
nagu võrdne võrdsega, selle asemel, et teda kõikvõimalike
teadmistega koormata. Lase lapsel endal tasapisi maailma avastada, ole tema
sõbraks ja kaasteeliseks! Teismeline peab tundma, et oled ta tugi,
kindel tagala, kuid lased tal endal oma sammude üle otsustada ja
ühtlasi ka vastutada. Lapsekasvatuses
pole kokkuvõttes midagi üle jõu käivat, kui kohelda last
lugupidavalt ja võrdsena nagu teist täiskasvanut. Just seda ta ootabki.
Allikas: Jesper Juul "Sinu tark laps"
Kirjastus Väike Vanker, 2010
Pildid: Elena Karneeva, Vojegov ja erakogu
Kärdla lasteaia "Pääsukeste" rühma maja aastal 2014
Kärdla lasteaia "Pääsukeste" rühma maja aastal 2014
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar