Julgus
erineda ning kerge huumoriga oma sõnu vürtsitada on kindlasti
märksa etem viis silma paista kui rangelt ametlikus stiilis, millest
kumab ilmselgelt läbi ebakindlus, paar rida kirja visata. Naerda
ihkame me kõik ja ka kirjastaja on inimene. Siinkohal ei soovita ma
muidugi minu kaaskirja üks-ühele maha kopeerida, vaid toon ta
lihtsalt ära stiilinäitena, ühe võimalusena, kuidas end
märgatavaks teha.
Kaaskirjale
lisaks pange kindlasti enda kohta kirja mõned andmed, mida peate
oluliseks mainida – näiteks kui paeluv tegevus on teie jaoks
kirjutamine vms. Lisage ka lühikokkuvõte romaanist ning
soovitatavalt ka katkend.
Lisaks veel, et huumor on hea ainult ühe korra. Kui olete juba jala ukse vahele saanud ja esimene raamat trükis, oleks kahtlemata naljakas end korrata ja järgmist käsikirja pakkudes jälle mardipäevajutuga pihta hakata. Kui kirjanikunimi saab tuntuks, piisab täiesti lühikokkuvõttest ja katkendist. Ideaalvariant, millest uneleda, on muidugi maha müüa käsikiri juba enne lõplikku valmimist. Noh, selleks peab juba Õnnepalu või Oksanen olema, ent siinkohal meenutagem endale sõbraliku leebusega, et lõppkokkuvõttes ei pruugi miski olla võimatu.
"Kõik
on võimalik, kõik on saadaval, kõike pole sul kindlasti vajagi",
nendib ärikoolitaja Peep Vain, kelle ütlus mulle endiselt väga
meeldib.
Üldiselt
ei pea ma oluliseks kirjutamise vallas õpetussõnu poetada ja
seeläbi igati elutark paista. Üleslaetu on eelkõige lihtsalt
humoorikas meenutus mulle enesele, kuidas sai kunagi oma debüütromaani käsikirja pakutud. Olen seda meelt, et iga vähegi
annet omav algaja sulesepp omab nagunii head vaistu, kuidas end ja oma loomet eksponeerida. Kui aga soovite siiski lisainfot, kuidas
kirjutamis- ja kirjastamisprotsessis selget pead ning rõõmsat meelt
säilitada ja ellu jääda, kiigake Taavi Kanguri blogi "Kuidas saada kirjanikuks?"
Aga
nüüd mu kaaskiri.
Kuidas
koputada uksele, millele sa kunagi ei ole koputanud?
Ega
siin vist ülemäära valikuvariante olegi – lihtsalt sirutad
sõrmenukid välja ja kõmatad paar korralikku pauku. Soovitatavalt
mitu korda ja piisavalt valjusti, et end kuuldavaks teha.
Surun
käe taskusse ja silmitsen ust. Uks nagu uks ikka. Jahe ja huvitu,
nagu see uste puhul ikka olema kipub.No
ma ei tea. Kui järele mõelda, pole uste taga lõhkumine mulle
kunagi meeldinud. Isegi mardipäeval mitte.Tegelikult
pole ma isegi väga kindel, mida ma peaksin üldse ütlema, kui keegi
imekombel pistabki pea välja ja tüdinud näoga küsib:„Mida sul veel vaja on?“Võib-olla
peaks ma sel juhul enesekindla ülbusega vastama:
„Minus
on piisavalt potentsiaali, et kirjutada hea raamat?“ Või: „Ma
pärinen kirjanduspedagoogide perest ja oskus kirjutada on mul
emapiimaga kaasa antud?“ Või: „Usun end olevat piisavalt küps,
et maailma näha ja ainuomases võtmes ning kaasakiskuvalt tõlgendada
osata?“ Või: „Mu kirjutatu on inimestele alati meeldinud, isegi
kui tegemist on olnud tavaliste e-mailidega.“ Või: „Kes siis
üldse, kirevase päralt, kui mitte mina?“
Ma ei ole üldse kindel, kas need on õiged sõnad, seega ei kiirusta ma neid lausuma. Lõppude lõpuks, kellele selline odav ja läbinähtav enesemüümisstrateegia ikka pinget pakub? Me kõik ju oleme, vähemasti enda meelest, piisavalt arukad ja küpsed, et paar tähendust omavat lauset kirja panna.
Nõnda ma seisan ja vahin ust ning tahaks tegelikult hoopis ära minna, et jätkata tööd uue romaani kallal. Ometi sunnib mingi veider eestlaslik jonn mu paigale. Kaua sa põgened? Sa ju tahad tegelikult, et uks avaneks, kas pole? piniseb mu peas rahulolematu hääl.Lõpuks, kui ma oma otsustamatusega juba endalegi närvidele hakkan käima, usun, et leidsin enam-vähem kohased sõnad:„Selle käsikirja kirjutamine pakkus mulle ülisuurt rahulolu ja ma arvan, et kui miski on pandud kirja sedavõrd suure armastuse ja kirega, ei saa see just väga kehv olla.“
Ma ei ole üldse kindel, kas need on õiged sõnad, seega ei kiirusta ma neid lausuma. Lõppude lõpuks, kellele selline odav ja läbinähtav enesemüümisstrateegia ikka pinget pakub? Me kõik ju oleme, vähemasti enda meelest, piisavalt arukad ja küpsed, et paar tähendust omavat lauset kirja panna.
Nõnda ma seisan ja vahin ust ning tahaks tegelikult hoopis ära minna, et jätkata tööd uue romaani kallal. Ometi sunnib mingi veider eestlaslik jonn mu paigale. Kaua sa põgened? Sa ju tahad tegelikult, et uks avaneks, kas pole? piniseb mu peas rahulolematu hääl.Lõpuks, kui ma oma otsustamatusega juba endalegi närvidele hakkan käima, usun, et leidsin enam-vähem kohased sõnad:„Selle käsikirja kirjutamine pakkus mulle ülisuurt rahulolu ja ma arvan, et kui miski on pandud kirja sedavõrd suure armastuse ja kirega, ei saa see just väga kehv olla.“
Ma
ei tea, kas sellest piisab. Võib-olla mitte.
Nii ma ootan - mu käed külmetavad, nina tilgub vett ja soov põgeneda suureneb, kuid mingi sisemine veendumus ütleb mulle, et kui ma juba nõmda kaugele olen jõudnud, et avaneda võivat ust vahin ja sellelt silmi ei saa, oleks imelik niisama vaikselt, saba jalge vahel, minema minna. Seega sirutan lõpuks oma kõhklemisest kangeks jäänud käe välja ja koputan. Keskmise valjusega. Ja veidi omamoodi.
Nii ma ootan - mu käed külmetavad, nina tilgub vett ja soov põgeneda suureneb, kuid mingi sisemine veendumus ütleb mulle, et kui ma juba nõmda kaugele olen jõudnud, et avaneda võivat ust vahin ja sellelt silmi ei saa, oleks imelik niisama vaikselt, saba jalge vahel, minema minna. Seega sirutan lõpuks oma kõhklemisest kangeks jäänud käe välja ja koputan. Keskmise valjusega. Ja veidi omamoodi.
Aga
vähemasti ma tegin seda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar