neljapäev, 8. august 2013

Katkend novellist "Tuulest viidud õunapuuõnn"

Katkend Saladuste augustinumbris ilmunud novellist " Tuulest viidud õunapuuõnn." 

Üle kõige armastas Rasmus neid õhtuid, mil ta Jaana elutoa laial samblarohelisel diivanil istudes vaatas, kuidas vana õunapuu tuule käes oksi kõigutab. Need hetked süstisid temasse mingit ebatavalist rahu, mille jäädvustamiseks tahtnuks ta taas haarata oma pastellkriitide karbi või söepliiatsi, et seda kiiresti käest libisevat viivu visandada ja niiviisi alatiseks talletada.
Jaana pakkus teed ja küpsiseid, oli viisakas ja neutraalne ning mõlemad tegid püüdlikult nägu, et veedavad niisama, ilma igasuguse tagamõtteta mõnusasti aega.
«Mis eriala sa peale gümnaasiumi lõppu õppima kavatsed minna?» uuris Jaana Rasmuselt ühel sellisel õhtul. Ta kandis lühikest lillelist kleiti, mis varjas vaevu ta saledaid päevitunud põlvi ja nägi selles välja väga noor.
«Ma ei tea,» lasi Rasmus oma hääles meelega kõlada ükskõiksusel. «Mis ambitsioone siin kolkas ikka omada tasub? Kõrgelt lennata ihkamise risk on alati ka kõrgelt kukkumise võimalus.»
«Noo?» Jaana vangutas pead ja jäi korraks endamisi mõttesse. «Tead, mis,» tunnistas ta lõpuks, «sa oled üks kummaline poiss.»
«Ma ei vaevugi vastu vaidlema.»
«Sa räägid meelega seda, mida sa tegelikult ei mõtle, et endast kehvem mulje jätta. Sina oled viimane inimene, keda ma kahtlustaks ambitsioonide puudumises. Sinus on palju enamat varjul, kui sa välja näidata tavatsed.»
«Võimalik. Iga inimene ei peagi olema avatud raamat.»
«Mulle jääbki vist mõistatuseks, miks sulle inimesed huvi ei paku.»
«Mõni isegi pakub, kujutad ette.»
Naine lasi komplimendil kõrvust mööda libiseda.
Rasmus õngitses pakist sigareti, ent naine napsas selle osava liigutusega ta sõrmede vahelt ära ja muljus pihus puruks. «Sa võiks vähem suitsetada.»
«Palju asju võiks olla.»
«Näiteks?» Pruunidesse silmadesse ilmus kelmikas säde, mis näis uut meelitust norivat.
Rasmus tegi näo, nagu juurdleks küsimuse üle. «Ma parem säästan sind sellest pikast loetelust,» põikles ta lõpuks vastusest kõrvale.
«Ma ei tahaks uskuda, et su elu on läbinisti talumatu.»
«Mõnel hetkel kindlasti mitte.» Rasmus silmitses oma kätt, mis puhkas diivani seljatoel Jaana paljast õlast vaid sentimeetri kaugusel, ent hoidis oma igatsevad sõrmed siivsalt samblarohelisel katteriidel. «Ma olen mõelnud Tallinnasse juurat õppima minna.»
«Asjalik valik. Kuigi mulle näib, et sa kaldud pigem kunsti poole. Näita mulle õige seda pilti, mille sa minust enne joonistasid.»
«Ei näita.»
Jaana tõmbas hetkeks kulmu kortsu ja lõi käed rinnale risti nagu rahulolematu jõnglane, et siis viivu pärast kõige vallatumal moel naerma puhkeda. Sellistel puhkudel ei suutnud Rasmus uskuda, et tegu on kahekümne kolme aastase naisega. Jaana nakatav elurõõm näis istutavat temasse midagi olulist, mis oli seal varem kõigest nigela taimena kiratsenud või sootuks surmaunes suikunud.
«Miks sa siia õpetajaks tulid?» küsis Rasmus.
«Sa mõtled: miks keegi täie aruga inimene vabatahtlikult sellisesse kolkasse elama tulla tahab?»
«Ma pole seda väitnud,» väitis Rasmus viisakalt, «aga mõte oli umbes seesugune jah.»
Jaana naeris. «Pole siin viga midagi. Rahulik ja roheline. Tasuta elamispinda ei pakuta igal pool ning palk on ka normaalne.»
Jaanaga oli hea rääkida. Nende ühised taimeteeõhtud akna taga kasvava õunapuu okste rahustava kiikumise seltsis venisid üha pikemateks.
«Vahel ma mõtlen, et õnn eksisteerib kusagil ka päris reaalsel kujul,» ümises Rasmus ja õngitses kausist uue küpsise. «Näiteks neis õunapuuokstes. Tuleb ja pesitseb seal roheliste lehtede varjus ja loodab vargsi, et tuul teda endaga kaasa ei viiks.»
Jaana silmitses tuules mühavat puud ja naeris: «Oled sina alles romantiline!»
«Tegelikult mitte. Teatud inimestel lihtsalt on seesugune mõju, et nad panevad tavapärasest erinevalt käituma. Nõnda satudki vahel rääkima seda, millest tavaliselt eelistad vaikida.»
«Seda nimetatakse vist sümpaatiaks.»
«Mine tea. Polegi vist kõige vääram olukorrakirjeldus.»
Jaana seiras Rasmust. «See on vist kõige veidram viis, kuidas mulle on öeldud, et ma meeldin kellelegi.»
«Originaalsus tuleb alati kasuks.»




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar