laupäev, 28. september 2013

Novell "Novembrilõpuvalgus" täismahus


Kuna ajakiri Saladused on tegevust lõpetamas, siis on kahtlemata sobilik natuke nostalgitseda ning meenutada mõnd kunagi kirja pandud lugu. MIngi idee on paremikust millalgi üks novellikogu kokku panna ning kaante vahele saada. Hetkel toon teieni ajakirjas Saladused novembris 2012 ilmunud loo "Novembrilõpuvalgus." 

Novembrilõpuvalgus

Tekst: Kiiri Saar
Toimetas: Malle Toomiste


«Ma olen kohe tagasi,» lubab Joonas naeratades, lööb autoukse tagantkätt kinni ja sammub üle lompide hüpates kaubanduskeskuse poole.
Vaatan ta pikale helehallis spordijopes kogule järele, hingan sisse võõra autosalongi lõhna ja tunnen kerget kohmetusega segunevat elevust mõttest, et ma tõepoolest olengi siin, kahesaja kilomeetri kaugusel oma kodust. Koos mehega, kes ei ole minu abikaasa.


Tilk-tilk, trummeldab auto esiklaasile hall novembrivihm. Võtmed ripuvad kodusel moel süütes, mootor nurrub vaikselt ja kojamehed pühivad üha tihemini klaasile rabisevaid piisku eemale. Mul on soe ja mugav.
Taevas kaubanduskeskuse kohal on ühtlaselt tinajas, tuul sasib puude latvu ja asfaldile on kleepunud pihutäite viisi pruuniks tõmbunud kaselehti. Valitseb sarnane niiske ilm nagu toona, kui me esimest korda kohtusime. Kõigest selle vahega, et siis laius me ümber pilkane öö.
Meie kohtumine oli õigupoolest üpris omamoodi sündmus. Pärast üht järjekordset pikka tööpäeva võtsin koju pöördumise asemel mingi uitmõtte ajel suuna hoopis mereäärse söögikoha poole. Ma ei läinud kohvikusse, vaid kõndisin maja teisele küljele, vanade jalakate varju, ja jäin üle lahe säravaid linnatulesid silmitsema. Saapakontsad liiva kaevunud, lihtsalt seisin, lasin tuulel oma mantlihõlmu rebida ja püüdsin mitte hoomata endas pesitsevat tühjust. Mu ümber lasus sama mõõtmatu pimedus nagu mu sisemuseski. Tume vesi peegeldas linna säravat valgust ja ma jälgisin seda ühele kohale naelutatuna.
Ühel hetkel astus keegi pimeduse sügavusest mu kõrvale ja ütles: «Ilus öö, mis?»
«Pole viga,» tunnistasin ebamääraselt ja vaatasin hääle suunas. Minu kõrval seisis pikk tumedasse riietatud kogu, kelle nägu ma eristada ei suutnud.
«See on minu lemmikkoht,» jätkas hääl.
«Minu ka. Lapsena tõi ema mind sageli siia. See oli meil omamoodi traditsioon. Vahel hakkasin juba kesknädalal ootama, millal pühapäev saabub ja ma võin kohvikust endale lemmik-koogi välja valida.» – «Tõesti?»
Mehe häälest kõlas meeldivat üllatust. Tajusin, et ta uudistab mind. «Kas külm sulle liiga ei tee?»
«Pole hullu.»
Seisime ja vaikisime mõnda aega, kuid selles vaikuses polnud tavapärast võõrastevahelist ebamugavust, kui kumbki ei tea, mida öelda. Meid sidus mugav ja rahustav vaikus.
«Teeme õige ühe kohvi ja sa räägid mulle veel oma lapsepõlve pühapäevadest,» pakkus hääl siis.
Kuigi tavaliselt laskusin võõrastega vestlusse pigem umbusklikult, siis seekord ei kõhelnud ma millegipärast silmapilkugi. «Olgu!» võtsin ma kutse vastu.
Alles kohviku sooja sisemusse jõudes mõistsin, kui külm mul tegelikult oli. Ja kui veider, et ma seda seni tähelegi polnud osanud panna.
Võhivõõrale üle laua otsa vaadata oli kummaline. Sain kohe aru, et mees oli minust tublisti noorem: kolmkümmend või midagi sinnakanti. Tumedad juuksed ja sügavsinised silmad, tugev kulmukaar ja pehme suujoon. Nägus, jutukas ja ebaeestlaslikult sundimatu olekuga. Ta musta mantli õlgadel sädelesid vihmapiisad nagu tillukesed teemandid.
«Anna?» kordas mees küsimust. Ta pilk oli meeldiv ja sõbralik.
«Jah?» vastasin just nagu läbi une.
«Kohvi või teed?»
Küsisin samal ajal endalt: millal see oli, mil ma end viimati elusana tundsin? Loendasin peas mõnda üksikut hetke ja taipasin, et sellest kõigest on möödas juba liiga kaua aega.
«Ma ei tea. Teed, ma arvan,» jõudsin otsusele ning samal ajal mehe silmadesse sulades adusin, et mu ümber mähkunud päevane paine on kuhugi eemale libisenud ja kõik mu ümber on korraga sootuks teisiti.

*
«Ma leidsin ainult neid,» ütleb Joonas poest naastes ja poetab mu sülle kilekotti pakitud neli kohupiimataskut. «Väikelinna võlu: võtad mitte seda, mida tahad, vaid seda, mida parasjagu saada on.»
Ta kummardub lähemale, nii et tajun temast hoovavat nõrka värsket parfüümi.
Andres ei lõhnastanud end kunagi, käib mul tahtmatu mõte läbi pea.
Korraks on Joonase nägu mulle liiga lähedal, aga siis kohmitseb mees kindalaekast nätsupaki välja ja pöörab pea ära.
Mu pilk libiseb uuesti auto esiklaasile, mida kaunistavad vihmapiisad. Kojamehed jätkavad tööd ja miski nende liikumises vangistab mu meeli.
«Pole hullu, ma pole kuigi näljane,» rahustan meest. Rebin pilgu aknaklaasilt lahti, kougin kotist ühe saiakese välja ja kingin mehele poolnaeratuse.
Joonas pistab nätsu põske, naeratab vastu ja lubab: «Varsti oleme päral ja ma teen sulle korralikku sooja toitu.»
Ta keerab sujuva kaarega auto parklast välja ja mu pilk jääb tahtmatult temale püsima. Kogu mehe olekust õhkub enesekindlat sundimatust. Võib-olla oligi see peamine, mis mu tookord seal soojas kohvikus keset ümberringi laiuvat sügavat pimedust ära võlus.
Andres polnud kunagi selline, võrdlen taas mõttes. Tema oli alati pinges ja närviline, pidevalt mures selle pärast, mida teised temast arvata võiksid.
«Mis on?» pärib Joonas, kui märkab, et hoian tuhksuhkrust saiakest sõrmede vahel ja vahin talle ainiti otsa.
Vihmapiisad tantsivad ikka veel esiklaasil ja miski neist peegeldub ka mehe silmades.
«Sa oled ilus,» tunnistan valehäbita.
Joonase naer on kume. «Sina jälle väga kummaline, Anna. Ma ei teagi kedagi, kes oleks siiram kui sina. See, kuidas sa toona mere ääres neist linnatuledest rääkisid ... see on kõige ilusam asi, mida ma üle hulga aja kuulnud olen.»
«Tõesti?»
«Jah. Ma püüdsin pärast su visiooni isegi maalida.»
Vaikin ja vaatan, kuidas kaks mööda aknaklaasi libisevat suurt sätendavat piiska teineteisesse sulanduvad ja koos allapoole voolavad.
«Kahetsed midagi?» uurib mees korraga ja ta sõrmed sukelduvad mu juustesse. Ta puudutus tundub meeldiv ja sõbralik, kuigi võõras.
Raputan pead. «Ei. Kui siis ainult seda, et ma ei kohanud sind varem.»
«Kõigeks on oma aeg, Anna.»
«Nii nad räägivad jah.»
«Mida nad veel räägivad?» usutleb mees.
Näpin saia küljest suhkrupuru. «Seda, et kohupiimataskud on väärt kraam.»
«Siis oled küll õnnega koos.»
«Olen,» nõustun napilt.

*
Võõrasse kodusse siseneda on pisut veider. Õigupoolest peaksin end tundma võõrale territooriumile sissetungijana, kuid ma ei vaevu sellele mõtlema.
Maja on värskelt restaureeritud ja nägus, trepp pisut sammaldunud, amplis kõlgub puhmas tumepunast kanarbikku. Esikus märkan põrandal läbisegi meeste ja naiste jalanõusid, kuid otsustan sellest mööda vaadata: tema elu pole minu asi, jõuan otsusele. Ma tulin ju ainult tema pärast.
Poetan käekoti esikulauale ja järgnen Joonasele kööki. Põrandat katab tumepruun tuhmilt läikiv parkett, aknalaual vohab lopsakas roheline sõnajalg. Maja sisemus on avar, puhas ja maitsekas. Silmitsen seina ääres seisvat suurt julge joonega moonimaali ja taipan, et mulle meeldib siin. Meeldib selle võõra kodu vaikus, külmkapi meloodiline surin, köögiriiulil seisvad värvirõõmsad maitseainetopsid, heledast männipuidust aknalauad, ruumide kerge kaneelilõhn, akende ees rippuvad tumepruunid rulood, mille tagant immitseb tubadesse hääbuv novembrilõpuvalgus.
«Kauaks sa omapäi oled?» uurin jutujätkuks. «Millal ta tagasi tuleb?»
«Ma olen kogu aeg omapäi, Anna,» lausub Joonas ja tõstab kotist toiduained välja. Oliiviõli, spargel, mozzarella, viinamarjad, veisefilee, kaks pika kaelaga veinipudelit ja hulga muud kirevat pudi-padi täidavad kogu köögilaua.
«Ragne on peaaegu kogu aeg ära, nii et kui ma poleks sind kohanud, räägiksin võib-olla juba iseendaga juttu.»
«Vaevalt küll. Sa ei näe üldse eraku moodi välja.»
«Kellena siis?» uurib mees.
Kallutan pea viltu, vaatan Joonasele otsa ja mõtlen, kas nii lihtne see ongi? Petta oma meest, nagu oleks see maailma kõige loomulikum asi? Kas nii see käibki? On ühtviisi veider ja kerget elevust tekitav leida end nõnda harjumuspäratust rollist. Samal ajal hiilib mu alateadvuse ääremail ebamäärane rusutus, aga ma tõrjun selle osavalt eemale.
«Ma ei tea, kunstnikuna?»
Joonas kõnnib maalini ja keerab pildi teisipidi. «See pole aus. Ma võin alati öelda, et ma ostsin selle pildi ...»
«... ja mina teha nägu, nagu usuksin sind.»

*
Ühine söögitegemine laeb mu positiivse energiaga. Hakin tomatit, sobran kodusel moel külmkapis ja naeran mehe sooja huumori peale. Siinne õhkkond erineb tohutult nendest pikkadest tüütutest õhtutest mu väikeses umbses Õismäe köögis, mil ma alati üksipäini pliidi ääres askeldasin ja Andres elutoas lehte luges, ilmutamata vähimatki huvi söögitegemise vastu. Mõtlen: millal see oli, kui me Andresega hakkasime käituma nagu vanainimesed? Millal ja miks sai me kooselust seisva veega tiik?
Pühin häirivad mõtted peast ja vaatan võlutuna, kui osavalt Joonas noaga ringi käib. Üksteise järel särtsatavad toiduained pannile ja ruumis levib vürtsikas eksootiline lõhn. Mees on energiline ja pakatab teotahtest. Ta on oma heleda triiksärgi käised üles käärinud ja tundub pliidi taga nõnda asjalik, et ma ei saa temalt silmi.
«Mis su lemmiktoit on?» uurib ta.
Joonas kallab toidu sisse tubli sortsu veini, täidab baarmeni osavusega pokaalid ja ulatab ühe mulle.
Silmitsen klaasis loksuvat tumepunast vedelikku ja kohman huupi: «Ma ei tea. Pitsa vist.»
«Sa oled õhtu jooksul juba kümme korda öelnud «ma ei tea»,» aasib mees. «Kas see on su lemmiklause, Anna?»
«Ma ei tea,» lõõbin vastu, kuigi taipan samas, et tal on õigus. Küllap ongi mu senine elu olnud üksainus peataolek, tahtejõuetu vooluga kaasa kulgemine.
Mees lükkab kodusel kombel plaadi mängijasse ja ruumi täidab kummaline meditatiivne meloodia.
«Sa ei näe üldse välja sedamoodi, nagu ei teaks sa vastuseid,» lausub ta. «Võib-olla on need su sees kõigest peitu pugenud?»
«Võib-olla.»
Mu silmad libisevad suurele läikivale aknale. Mustavalt peegelduselt vaatab mulle vastu viinamarjakimpu käes hoidev lavendlikarva pluusis kogu, keda mul on korraga raske ära tunda. Mu juuksed näevad peale juuksuris käiku märksa värskemad välja ja hoiakusse on sugenenud enesekindlust. Kiirgan sära, mida olin pidanud lootusetult kadunuks.
Panen viinamarjad kaussi ja silman vaasis seisvat pikavarrelist valget roosi.
«See on sulle,» selgitab mees.
«Tänan.»
Rüüpan sõõmu veini. See on kange, hea ja maitseb sama eksootiliselt nagu kogu see salamisi näpatud ühine õhtu.

*
Õhtusöök saab läbi, kuid ma ei oma ikka veel täit aimu, mida ma sellelt kohtumiselt õieti tahan. Vaatan viisakalt üle mehe plaadikogu, teen tubades ringkäigu, seiran võõraid ja minu ellu mittekuuluvaid esemeid – tumedat elutoamööblit, seintel rippuvaid maale, millest iga järgnev meeldib mulle rohkem kui eelmine; akna all ennast valguse poole sirutavat hiina kaske, mille roheliste lehtede vahelt paistab paar punast õietupsu; mugavat sinepikarva diivanit ja sellel lebavat kahte erkkollast patja; riiulil seisvat käsitsi maalitud savinõude kollektsiooni ja laes kõlkuvat unenäopüüdjat. Selle kõige keskel meest ette kujutada pole üldse keeruline.
«India käsitöö,» tutvustab mu pilguga kaasa rännanud mees.
Ta sätib ühe mustaks lakitud savinõu oma kohale, räägib pisut reisimuljeid, kuid taipab peagi, et mu mõtted ekslevad kuulamise asemel sootuks muid radu.
Mu sisemise ebakindluse ära tabanud, teeb mees ettepaneku jalutama minna: «Sul on kõik Elva vaatamisväärsused kindlasti veel üle vaatamata.»
«Karta on,» muigan.
Mu kontsad klõpsuvad trepist alla ja kui maja välisuks me selja taga kinni kolksatab ja ma end võõra väikelinna sügisõhtust leian, taipan, et selles viibimine on kergendus. Vihm on järele jäänud ja taevas särab kollane kuusirp. Õhk on karge ja värske, tänavad inimtühjad. Teeäärsed loigud peegeldavad tänavalampide külma kuma ja ma teen edasi kõndides endale nende vahel teed.
«Oled sa varem üldse siinkandis käinud?» uurib Joonas.
«Kunagi ammu, kooliajal. Mul elas siin sõbranna.»
«Jah? Mis temast saanud on?»
«Ta töötab nüüd Soomes. Me ei suhtle enam eriti.»
«Nii ta on,» ümiseb mees. «Paljud suhted katkevad pärast kooli, see näib paratamatu.»
«Aga sina? Miks sa Tallinnast ära kolisid?»
Taipan, et mees hoiab viisakalt distantsi ega ürita mind puudutada ning mõnes mõttes olen talle selle eest tänulik.
«Küllap mulle siis sobib väikelinnaelu,» vastab Joonas muretul toonil.
«Tõesti? Räägi mulle, mida sa teed päevad läbi.»
Joonas muigab. «See kõlab nõnda, nagu oleks sul raske uskuda, et ka väikelinnas võib inimene oma eluga rahul olla.»
Ta pistab käed taskusse ja kõnnib sundimatul sammul mu kõrval, pikk pehme helehall sall ümber kaela ja jopehõlmad valla.
«Sugugi mitte. Pigem näib mulle siin,» vaatan ringi ja otsin sõnu, «... tore, rahulik. Küllap elaksin ka ise kusagil märksa rohelisemas paigas, kui vaid erialast tööd leiaks.»
«Või on küsimus selles, kas sa oleks nõus oma elus muudatusi tegema,» täpsustab mees.
«Võib-olla. Arvatavasti ei teagi seda enne, kui olukorraga silmitsi seisad.»
Teeme ringi ümber staadioni, parkimisplatsi ja jõuame kaubanduskeskuse ette tagasi. Suured aknad on valgustatud ja reklaami punane neoonvalgus peegeldub lompidelt tagasi.
«Aga sina, Anna. Miks sa oled siin?» küsib Joonas korraga. Ta jääb seisma ja vaatab mulle pika pilguga otsa.
«Sa kutsusid.»
«Seda küll. Aga päriselt, millest sul puudus on? Mida sa kõige enam tahaksid?»
Küsimuse tähelepanelik toon ja mehe siiras huvi liigutab mind.
Vaatan Joonase ootavatesse silmadesse ja taipan korraga, et ma ei tea vastust. Et ma pole tegelikult terve elu teadnud, mida ma tahan. Olen läbinud nagu kohustusliku rõõmutu kadalipu alates algkoolist ja põhikoolist kuni pikkade rutiinsete tööpäevadeni kontorilaua taga. Mu mõte rändab enda argipäevale – hallidele ja tühjadele õhtutele, millest igaüks kulmineerub suuremal või vähemal määral teadmisega, et olen tüdinud telekavaatamisest, Andresega päevasündmuste vahetamisest, telefonikõnedest ema või mõne pooltuttavaga, kellega suhtlemine kujutab endast kõigest viisakat teineteise sallimist ja kelle arvamus mulle suuremat korda ei lähe.
«Ma ei tea,» vastan lõpuks ausalt.
«Sa võiks endale uue lemmiklause välja mõelda,» muigab mees.
«Jah? Aga kui ma ei tea neid?»
«Tead ikka,» käib mees peale. «Mis sind rõõmsaks teeb?»
«Sina.»
«Ja veel?»
«Kas sellest ei piisa?»
«Oleneb.»
Kõnnime edasi ja ma tajun, et hoolimata vastuste puudumisest on mul mehe seltsis kerge ja mugav olla. Tunnen põgusat tänulikkusesööstu ta mõistvast ja tingimusteta lähedusest ja mu käsi poeb Joonase pihku. Mees surub õrnalt mu sõrmi ja nende soojus levib aegamisi üle kogu mu keha.
Me Andresega ei kõndinud mitte kunagi käest kinni, käib mul taas läbi pea tahtmatu võrdlusmoment.
«Ja sina? Miks sa mind siia kutsusid?» uurin viimaks, silmad suurel valgel hoonel, mis võib olla postkontor või kultuurimaja.
«Kas nüüd olen mina see, kes peaks ütlema «ma ei tea»?» humooritseb mees. Ta pikk kogu näib tänavalampide külmas kumas veel kütkestavam ja ligitõmbavam kui ennist.
«Ütle, nagu on,» lausun vaikselt ja taipan, et ei ootagi mingit romantilist avaldust, kõigest tõde.
«Võib-olla uudishimust,» ütleb ta lõpuks. «Võib-olla sellepärast, et sinuga on hea rääkida. Või ka selle pärast, et vahel saab mul üksiolemisest kõrini.»
«Miks te üldse koos olete?»
«Arvatavasti harjumusest. Ehk ka seetõttu, et Ragne vajab sadamat, kuhu peale ärireise ennast laadima tulla. Talle on oluline teadmine, et kui tal kõigist neist lennureisidest ja öödest võõrastes hotellides isu täis saab ja tal on jälle aega korraks kodule mõelda, ootab teda keegi siin ees.»
«Sellisel juhul sobiks talle kilpkonn.»
«Võimalik. Kuigi loomad pole talle kunagi eriti meeldinud. Tema asjalikus materialistlikus maailmas ei ole nende jaoks ruumi.»
«Aga sina, Joonas, mida sina vajad?»
«Miks sa üldse arvad, et ma vajan midagi?»
«Igaüks vajab midagi.»
«Uut molbertit võib-olla,» muigab mees ja laveerib vastusest kõrvale. «Auto tahaks ka tõtt-öelda välja vahetamist.» Ta teeb põgusa pausi ja jätkab siis pisut teisel toonil: «Küllap sa arvad nüüd, et elan temaga raha pärast. Aga ma ei pane sulle su arvamust kaugeltki pahaks, sest mingis mõttes ongi see tõde.»
«Sa abiellusidki temaga raha pärast?»
«Muidugi mitte. Loomulikult ma armastasin teda. Säravamat ja energilisemat inimest kui tema on raske ette kujutada ja keeruline oleks kellessegi sellisesse mitte armuda. Kuid olemuselt oleme kahtlemata väga erinevast maailmast ja ajapikku on see pigem lahutanud kui liitnud. Praegu näibki mulle, et mingis mõttes vajab tema mind märksa rohkem kui mina teda.»
«Kuidas sa selle üldse välja kannatad?»
«Mille «selle»?»
«Tunneteta kooselu.»
«Võib-olla nõnda, et käin vahel kohvikute ees öösiti merd vahtimas ja kõnetan üksildasi nukraid daame.»
Naeratan ja mu pilgu ette ilmub taas mälupilt meie kohtumishetkest: mere soolane lõhn, öö niiske jahedus, üle lahe säravad külmad tuled ja mu kõrval seisva tumeda kogu meeldiv madal hääl.
«Aga tegelikult?»
«Ma lihtsalt ei mõtle sellele, Anna. Suurema osa ajast ma töötan, tegelen oma hobidega ja käin vahel mõnda näitust avamas. Mehed üldjuhul ei tegele sellise sügava sisekaemusega nagu teile, naistele, omane. Me teeme, mida meilt oodatakse ja oleme olemas.»

*
Tagasi tuppa jõudes ei süüta Joonas tulesid, vaid lülitab hoopis teleka mängima. Elutuba täidab ekraani sinakas valgus, mis visandab põrandale pikki ähmaseid varje. Aknast immitseb tuppa novembriöö kahkjas valgus, mis seguneb tänavavalgustuse kumaga. Mees paneb diivanipadjad maha ja asetab veiniklaasid ja viinamarjad sinna kõrvale.
«Mida sulle vaadata meeldiks?» uurib ta külalislahkelt. «Kogu mu filmikogu on sinu päralt.»
«Ma ei tea, mõnda draamat võib-olla.»
«Draamat?» Mees kortsutab kulmu ja sobrab natuke aega valikus. «Elu on nagunii üksainus draama, võib-olla sooviksid midagi lõbusamat?»
«Mul ükspuha,» vastan ma ja jätan valiku tema teha.
Nõjatun patjade najale ja kerin põlved lõua alla. Joonas klõpsab filmi käima, võtab mu koduselt embusesse ja ma lasen sel juhtuda.
Ülejäänud õhtu me räägime. Mu huuled vormivad sõnu, mõtteid, unistusi – kõike, mida ma seniajani vaikselt oma sisemuses olen kandnud. Unistustest, mida mul pole olnud kunagi aega teoks teha. Mõtetest, millest rääkimiseks enamasti nappis julgust või mõistvat kuulajat.
Meie jutule taustaks helendab film. Kaadrid vahetuvad, sündmused hargnevad, näitlejad ekraanil elavad väljamõeldud elu, aga me kumbki ei pööra sellele suuremat tähelepanu. Öö võtab võimust ja mu jutul ei näi lõppu tulevat, just nagu oleks see paisu tagant valla pääsenud tulvavesi, mida pole enam võimalik ohjes hoida.
Hommikune ärkamine on samamoodi veider. Kui ma silmad avan, märkan, et me lebame ikka veel põrandal, kollased padjad pea all, täies riides, teineteise ümber põimununa. Mu jalad embavad Joonase omi, ta käed on ümber minu. Mees hingab mulle kõrva ja ta pikad tumedad ripsmed heidavad ta kahvatutele põskedele võluva varju. Meest vaadates tajun temast hoovavat magaja lapselikku kaitsetust ja see vallandab minus õrnusepuhangu.
Alla tõmmatud ruloode vahelt sirab tuppa soe päevavalgus. Üksik päikesekiir on peatunud mooniga maalil ja pannud selle erkpunase värvitooni intensiivselt särama. Tolmuhelbed tantsisklevad õhus ja ma taipan, et nädalaid kestnud vihm on viimaks otsa saanud.
«Hommikust!» Mees avab silmad, hõõrub nägu ja vaatab kerge üllatusega ringi. «Ma pole vist elu sees nii hästi maganud,» tunnistab ta.
Naeran ja märkan, et tumedad varjud on ta silme alt tõepoolest kadunud.
«Siis peaksid vist järele mõtlema, kas mitte põrandale magama kolida,» soovitan ma ja ei kiirusta üles tõusma.

*
Joonas tuleb mind bussijaama saatma.
«Ma võin su vabalt linna ära visata,» pakub ta veel kord, aga ma ei lase end ümber veenda.
«Pole mõtet. Pealegi mulle meeldib bussiga sõita.»
«Kellelegi ei meeldi bussiga sõita.»
«Mulle meeldib.»
«Kuidas arvad,» naeratab mees leplikult.
Ta kaelas lehvib tumevioletne sall, mis rõhutab tema sügavsiniste silmade tumedust ja salapära. Ta juuksed on pisut sassis, huultel mängleb peaaegu poisikeselik naeratus ja seda nähes valdab mind soov see endaga kaasa võtta. Taipan, et peale me ühist ööd on miski temas teisiti. Otsin mõttes õiget sõna. Rahulolevam? Õnnelikum?
«Sa teed häid pannkooke,» tunnistan siiralt.
«Perekonnaviga,» naeratab mees. «Mu ema on eluaeg kondiiter olnud, ta ei suutnud hoiduda kiusatusest mulle põll juba üpris varakult ette siduda.»
«Ja õigesti tegi. Sinust saaks suurepärane kokk.»
«Arvad?»
«Mhmh. Üldse, ma arvan, et sul õnnestub kõik, mida sa ette võtad. Sa lihtsalt oled seda tüüpi.»
«Veider, aga ma tahtsin just täpselt sama sinu kohta öelda.»
Naerame.
Jääme muust rahvast pisut eemale seisma ja vaatame, kuidas valge buss nagu suur kohmakas loom aegamisi peatusesse keerab. Uksed avanevad ja tolmuhallis mantlis memmeke hakkab peale ukerdama.
«Tänan, et sa tulid,» sosistab mees mulle juustesse.
Ta mehelik lõhn uhab minust üle ja tekitab nõrga kurbusepiste nagu lahkumiste puhul ikka.
«Tänan sind samuti kõige eest. Mul oli väga tore.»
«Minul ka. Helistame, eks?»
«Muidugi.»
Joonase huuled peatuvad mu põsel ja libisevad põgusalt minu omadele. Sügavsinine pilk riivab mind, justkui püüaks mu meelde jätta, siis pöörab mees end ringi ja kõnnib minema. Vaatan ta eemalduvale kogule järele, talletan endasse ta vaba kõnnaku, ta salli violetse värvitooni, sest tean, et me ei kohtu enam kunagi.
Mu jalge ees mängleb soe päikesevalgus, mis kuldab bussipeatuse servas kasvavat vana viirpuuhekki, mille oksad pärlendavad öisest vihmast. Mu pilk püsib üksikutel kollastel lehtedel ja pruuniks tõmbunud marjadel ja korraga tean ma midagi veel.
Ma tean lõpuks, mida ma tahan.











Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar